logo - sedcom.pl
Trendy
Pielęgnacja
Fitness
Gwiazdy
Dom i rodzina
Zdrowie
slider - Opryszczka - 5 domowych sposobów
Opryszczka - 5 domowych sposobów
slider - Naturalny antybiotyk w formie napoju
Naturalny antybiotyk w formie napoju
slider - Hoduj naturalny słodzik w domu!
Hoduj naturalny słodzik w domu!
slider - Pielęgnacja bardzo suchej skóry twarzy
Pielęgnacja bardzo suchej skóry twarzy
slider - left arrow
slider - right arrow
1

Roślinne alternatywy dla mleka zwierzęcego

Roślinne alternatywy dla mleka zwierzęcego

Mleko roślinne to nazwa białych napojów pozyskiwanych z orzechów, ziaren i nasion. Do mleka zwierzęcego podobne są tylko z wyglądu, jednak nie brakuje im walorów wysokoodżywczych.

Napój mleczny z orzechów , nasion czy ziaren jest od wielu lat uważany za nektar bogów. Do najbardziej znanych mlecznych napojów roślinnych zaliczyć można: mleko migdałowe, sojowe, owsiane, kokosowe i ryżowe. Można je znaleźć w delikatesach lub wyprodukować samodzielnie. Wystarczy ziarenka zamoczyć w wodzie przez kilka godzin a następnie zmiksować i odcedzić przez gęstą gazę. Organoleptycznie mleka roślinne są mniej słodkie od zwierzęcych, można je jednak dosładzać miodem, zmielonymi daktylami czy syropem klonowym. Tak sporządzone mleko można dodawać do deserów lub spożywać jako osobne danie.

Zalety mleka roślinnego

Mleko otrzymane z orzechów , nasion czy ziaren są lekkostrawne i całkowicie pozbawione błonnika. Mają jednak te same właściwości dietetyczne co rośliny z których są wytwarzane. Dodatkowym atutem takich mlek jest brak laktozy i cholesterolu, większość z nich posiada niski indeks glikemiczny. Są jednak bogate w mieszankę cennych aminokwasów i cennych dla organizmu tłuszczy. Znajdziemy w nich również polifenole, duże dawki witamin : A, C, E, witamin z grupy B oraz minerały: wapń, magnez, żelazo, selen, cynk, mangan jak również odpowiednią ilość potasu i sodu.

Właściwości zdrowotne mlek roślinnych

Mleka roślinne są popularne wśród wegetarianów. Jednak spożywać powinni je wszyscy, ponieważ pozytywnie wpływają na ogólny stan zdrowia. Dzięki składnikom bioaktywnym regulują procesy fizjologiczne organizmu, dzięki fitosterolom działają przeciwzapalnie i obniżają poziom złego cholesterolu. Badania naukowe pokazały, że częste spożywanie nasion, ziaren i orzechów sprzyja lepszej kontroli ciśnienia krwi, obniża ryzyko chorób układu krążenia i cukrzycy typu 2.  Zaleca się je także w przypadku osób nietolerujących laktozy oraz dla wszystkich którzy mają problemy z zaparciami lub kłopotami z żołądkiem.

Mleko migdałowe

mleko migdałowe

Jedno z najbardziej pożądanych przez smakoszy mlek. Najlepsza aleternatywa dla osób z nietolerancją mleka krowiego, jak również soi. Ma dwa razy mniej kalorii niż mleko krowie. Jest bogactwem witaminy E, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, który wspomagają pracę serca oraz ryboflawiny, która odpowiada za produkcję krwinek czerwonych i uwalnianie energii z węglowodanów. Naukowcy odkryli, że mleko migdałowe może hamować rozwój raka prostaty.

Mleko sojowe


Jest dobrym źródłem izoflawonów, witamin A, B6, B12 i D. Jest cennym źródłem białka, ilością zbliżone do mleka krowiego, a jednocześnie mniej kalorii – szklanka mleka sojowego ma 140 kcal. Według amerykańskich naukowców, mleko sojowe jest jednym z najlepszych napojów chroniących przed rakiem prostaty – obecne w nim przeciwutelniacze pomagają eliminować wolne rodniki z organizmu. Dzięki wysokiej dawce witaminy B6 , mleko sojowe uważane jest za poprawiacz nastroju. A witamina D zawarta w napoju zapobiega stanom depresyjnym w okresach zimowych.

Mleko kokosowe

mleko kokosowe

W domowym zaciszu można przygotować je z wiórek kokosowych, zalewając wodą na kilka godzin a następnie blendując i przesiewając przez sitko. Mleko to jest bogactwem żelaza, fosforu, cynku , potasu a także kwasu laurynowego, który przekształcany jest w organizmie na kwas monolaurynow – niszczący wirusy i bakterie. Ze względu na to, że dużą ilość kwasów tłuszczowych nasyconych, zaleca się go pić w mniejszych ilościach – szklanka to ok 460 kcal.

Mleko ryżowe

mleko ryżowe

Jest najbardziej lekkostrawnym i hipoalergicznym mlekiem roślinnym. W domu przyrządzić go można z ryżu ugotowanego. Napój ten ma mało witamin i wapnia, w związku z czym nie zaleca się go seniorom i sportowcom, ze względu na zwiększone potrzeby żywieniowe.Napój ryżu brązowego jest bogatszy w witaminy z grupy B, potrzebne do metabolizmu, mózgu i układu krążenia. Zawiera dużo więcej manganu i selenu, które chronią przed infekcjami i rakiem. Zawiera jednak dużo węglowodanów – nie jest zalecany dla diabetyków.

Mleko owsiane

mleko owsiane

Szklanka mleka owsianego pokrywa aż 36 % zapotrzebowania na wapń i 10% zapotrzebowania na witaminę A. Napój ten jest bogaty w magnez i beta-glukanu zapobiegający infekcjom, wpomagający odporność i regulujący poziom cukru we krwi. Poprawia również trawienie co przyczynia się do ochrony przed rakiem jelita grubego. Niewskazane jest jednak dla osób z celiakią i nietolerancją glutenu.

30-2015-12:52 

odżywianie

rośliny

mleko

Najczęściej czytane

Tagi

Reklama

Trendy

Pielęgnacja

Fitness

Gwiazdy

Copyright www.sedcom.pl
2010-2015 All rights reserved
Sedcom - dla Kobiet.. od Kobiet.
logo - sedcom.pl